Sociálne siete

Článok na Marketing pre salóny - Ako používať farby (na sociálnych sieťach)

Ako používať farby na sociálnych sieťach

Už ste niekedy premýšľali nad tým, ako použiť farby vo svojej stratégii na sociálnych sieťach?

Farby sú totiž nástrojom, ktorým sa môžete “prihovárať” svojim sledovateľom na Facebooku či Instagrame a byť o krok pred konkurenciou.

Predstavte si, že vaši sledovatelia vidia, cítia a robia presne to, čo chcete. Presne toto totiž farby dokážu sprostredkovať. Keď pochopíte, ako fungujú na psychiku, a ako ovplyvňujú komunikáciu, razom zistíte, že sú silným marketingovým nástrojom.

 

Ako využiť psychológiu farieb na sociálnych sieťach

 

Ako využiť psychológiu farieb

Všetci už určite vieme, že zaujať a udržať si pozornosť na Instagrame a Facebooku je vcelku náročné. Sledovatelia venujú postu iba pár sekúnd svojho času, kým prejdú na ďalší. Z toho dôvodu ich musia vaše posty rýchlo a účinne chytiť za srdce.

Silný vizuál často hrá veľkú úlohu v tom, či si váš post sledovatelia prečítajú alebo nie. Z toho logicky vyplýva, že správne zvolené farby sú veľmi dôležité.

Prečo? Pretože rôzne farby spúšťajú rôzne emočné procesy a reakcie v našom mozgu.

Vytvorenie dobrého vizuálu so správnymi farebnými odtieňmi môže:

  • zvýšiť povedomie o vašom salóne,
  • zmeniť, ako je vaše podnikanie vnímané,
  • vyvolať reakciu.

Takže ak máte svoju obľúbenú paletu farieb, ktoré na sociálnych sieťach používate, prečítajte si, čo jednotlivé farby znamenajú, a ako ovplyvňujú úspech vašich postov.

 

Čo vyjadrujú jednotlivé farby - psychológia farieb

 

Červená

Ak chcete naozaj rýchlo získať pozornosť, zvoľte si napríklad červenú. Táto farba je silná, dynamická a vyjadruje:

  • energiu a rýchlosť,
  • mladosť,
  • lásku,
  • silné emócie.

ALE červená má aj odvrátenú stranu. Často býva spájaná s krvou, zastavením pred semaforom a horormi. Takže pri jej použití buďte veľmi opatrní.

Je to tiež farba, ktorá sa často využíva pri postoch o zľavách. Avšak znovu si dajte pozor – červená v spojitosti s veľkými zľavami môže vyvolať dojem, že je vaša značka nekvalitná a lacná.

Podľa prieskumov je červená často spájaná s rýchlosťou. Môžete ju teda použiť, keď chcete zdôrazniť expresnú ponuku alebo rýchle jednanie.

Ak sa však prezentujete ako značka, ktorá je jemná a pokojná, červená nie je nič pre vás. 

PRO TIP: Skúste ju zjemniť inou doplnkovou farbou. Pri vianočných príspevkoch môžete doplniť zelenú alebo počas Valentína jemnú ružovú.

 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa HJ (@hairdressersjournal)

 

Modrá

Použite modrú ak chcete vyvolať:

  • dôveru a profesionalitu,
  • rešpekt,
  • spoľahlivosť a zodpovednosť,
  • pokoj.

Často ju využívajú rôzne kliniky a kozmetické značky. Podľa prieskumov je modrá prvou voľbou (43%) v snahe pôsobiť spoľahlivo. Pre zaujímavosť, druhou voľbou je podľa prieskumu čierna (24%).

Modrá vám môže pomôcť vzbudiť dôveru napríklad pri uvádzaní novej procedúry alebo produktu. 

Pre lepšie pochopenie sa nad tým zamyslite takto: Ponúkate napríklad micro-needling. V poste na Instagrame ste zvolili výraznú červenú farbu, avšak tento post nemá veľký ohlas, respektíve nevyvoall zvýšený záujem o túto procedúru. Prečo? Červená sa spája s krvou a zľavami – úplný protiklad toho, čo ste sa snažili povedať.

Pritom by stačilo vymeniť červenú za modrú. Pôsobilo by to uhladenejšie, pokojne a hlavne dôveryhodne.

AVŠAK ak sa necháte uniesť a budete používať modrú vo väčšine svojich príspevkov, môže vaša galéria na Instagrame pôsobiť chladne a necitlivo. A to nevyvolá veľmi dobrý prvý dojem.

 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa dermalogica (@dermalogica)

Žltá

Využite žltú, ak chcete, aby sa vaši sledovatelia cítili:

  • šťastne a veselo,
  • optimisticky,
  • povznesene a nad vecou,
  • priateľsky a mlado.

Posty vyvolávajúce pozitívne emócie majú najväčší predpoklad stať sa virálnymi. (Zdroj) Takže pridajte žltú farbu, aby ste získali väčší organický (neplatený) dosah a zvýšili interakcie.

Použite žltú, aby ste rozžiarili inak tmavý a pochmúrny zimný deň. Nie nadarmo je emoji s usmiatou tvárou taký obľúbený 😃. Predstavte si jeho výraz, ale namiesto žltej by bola trebárs červená, ako je to v prípade tohto nahnevaného čerta 👿. Vyzeralo by to zvláštne a nesprávne, však?

Ako inak, žltá má tiež svoju negatívnu stránku. Platí staré známe – menej je niekedy viac. Ak by ste v každom alebo v takmer každom príspevku použili žltý základ, vaši sledovatelia by sa mohli cítiť nepokojne či dokonca by to mohlo narušiť ich sebavedomie. Tá psychológia je teda zaujímavá, súhlasíte?

 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Dior Official (@dior)

Zelená

Zvoľte zelenú, ak chcete vytvoriť dojem:

  • harmónie a rovnováhy,
  • oddychu a mieru,
  • rozvoja, obnovy,
  • prekonania stresu,
  • prírody,
  • pokoja.

Zelená je farba, ktorá evokuje planétu, organické produkty a prírodnú krásu. Ak sa zameriavate na prírodné, organické procedúry a používate takéto produkty, potom zelená ako vaša hlavná farba je tou správnou voľbou. Ideálne je v takomto prípade skombinovať ju s paletou zemitých odtieňov.

Táto farba nie je taký výrazná ako povedzme červená, preto sa nezvykne používať na zľavové či výpredajové kampane. Ak však chcete, aby vás klienti vnímali ako oázu pokoja alebo aby ste podčiarkli prírodné zloženie produktov, ktoré používate, siahnite po škále zelených odtieňov. 

PRO TIP: Pre masážne salóny, SPA či akékoľvek salóny, ktoré chcú vyvolať dojem harmónie a súladu s prírodou, odporúčam určite použiť zelenú už na svojej titulnej fotografii na Facebooku.

 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Aveda (@aveda)

Ružová

Ružová je zrejme najpoužívanejšou farbou v odvetví krásy. Ani sa nečudujem, veď ružová vyjadruje:

  • lásku a romantiku,
  • starostlivosť a opateru,
  • empatiu a citlivosť,
  • jemnosť, nevinnosť,
  • ženskosť.

Pre niekoho je síce len odtieňom červenej, avšak ružová až tak nesvieti v Instagramovej galérii, ako to robí červená. 

Jemná, dievčenská ružová je upokojujúca, ženská a pekná. Skvelá voľba pre služby a procedúry v beauty odvetví, či už sa jedná o make-up, vlasy, kozmetiku či nechty.

PRO TIP: Ak v príspevku hovoríte napríklad o chemickom peelingu či inej špecifickej procedúre, ružovej sa vyhnite. Radšej si zvoľte modrú, keďže tá, ako sme si spomínali, evokuje dôveryhodnosť, zdravie a zodpovednosť.

S ružovou sa dá veľmi zaujímavo pracovať. Napríklad ak chcete vášmu obrázku dodať trochu retro atmosféru, ružová sa o to postará.

Táto farba taktiež môže vyjadrovať nádej, empatiu, a to je jeden z dôvodov, prečo sa stala farbou boja proti rakovine prsníka.

Ak však začnete používať ružovú pričasto, váš salón môže pôsobiť príliš dievčensky a nedospelo. Odporúčam pridať k nej nejakú doplnkovú farbu, aby ste z nej vyťažili čo najviac bez negatívnych vedľajších efektov.

 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Dior Official (@dior)

Čierna

Ak chcete, aby váš profil na sociálnych sieťach pôsobil:

  • sofistikovane,
  • nadčasovo a elegantne,
  • luxusne,
  • vplyvne a príťažlivo.

Čierna farba môže vyvolať dojem odvážneho vyhlásenia, obzvlášť, keď je použitá na sociálnych sieťach. Čierno-biely obrázok môže medzi ostatnými fotkami vyniknúť, avšak dávajte si pozor s čím tieto farby kombinujete.

Ak je váš profil plný pastelových odtieňov, jemných a sladkých fotiek, výrazná čierna by medzi ne veľmi nezapadla. Avšak nostalgická sépiová alebo sivá by možno svoj účel splnila.

Pokiaľ sú všetky fotky vo vašom profile len čierno-biele, môžete na sledovateľa pôsobiť negatívnym, respektíve chladným a smutným dojmom. Navyše pridávanie len čiernobielych fotiek je dosť problematické, hlavne keď chcete predstavovať svoj salón a služby, ktoré v ňom ponúkate.

V tomto prieskume sa skúmalo, ktorá farba sa najčastejšie spája s vysokou kvalitou. So 43% bola čierna jasným víťazom. Nasledovala ju modrá farba s 20% hlasov.

 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa TONI&GUY (@toniandguyworld)

Oranžová

Táto farba vyjadruje:

  • zábavu a extroverziu,
  • energiu a vitalitu,
  • teplo,
  • pozitivitu a optimizmus,
  • slobodu.

Dobre, možno nie ste práve fanúšikom oranžovej, ale pokiaľ chcete využiť psychológiu farieb pri propagácii svojho salóna, oranžová je povinnou jazdou.

Prečo?

Oranžová je v podstate mixom červenej a žltej – farieb, ktoré vyjadrujú radosť a zábavu. Sú to pozitívne emócie, a ako sme si vyššie spomínali, práve tie je dôležité v sledovateľoch vyvolať.

Použite ju, keď chcete priniesť trochu zábavy, inšpirácie a iskry do vašej galérie. Navyše ak chcete, aby boli vaše posty zaujímavé, no máte v úmysle vyhnúť sa agresívnej červenej, oranžová je výbornou alternatívou. Ale tiež to s ňou nepreháňajte – príliš veľa oranžovej môže pôsobiť lacno a zúfalo.

 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa CND (@cndworld)

Fialová

Chcete vyjadriť niečo hlbšie, ako napríklad:

  • spiritualitu,
  • luxus, sofistikovanosť,
  • kreativitu,
  • individualizmus,
  • intuíciu.

Fialová sa spája s kreativitou, energiou či spiritualitou. Ak však máte kozmetickú kliniku, asi to pre vás nebude najlepšia voľba – v takom prípade by som skôr zvolila modrú.

Fialová sa často využíva pri propagovaní luxusných značiek, lebo symbolizuje vznešenosť, dalo by sa povedať až kráľovský pôvod. Výborná je teda v prípade, že napríklad vlastníte špičkové spa a chcete vyvolať pocit rozprávkovej starostlivosti.

 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Vogue (@voguemagazine)

Biela

Hoci biela sa skôr považuje za neutrálnu, doplnkovú farbu, jej použitím môžete podčiarknuť:

  • čistotu a nevinnosť,
  • jednoduchosť, minimalizmus,
  • luxus,
  • pokoj,
  • sofistikovanosť a exkluzivitu.

Biela je pravdepodobne najdôležitejšou farbou. Tak ako je výborná na doplnenie farebnej palety, vynikne aj ako základná farba v obrázku.

Použitím bielej vytvoríte kontrast na vašich sociálnych sieťach. Čisto biele pozadie s osobitým typom písma pre svoju jednoduchosť vystúpi z radu ostatných postov na sociálnych sieťach.

Použite bielu, keď chcete vyjadriť luxus, exkluzivitu a čistotu – či už pre organické produkty alebo pre top služby.

Ako aj pri ostatných farbách, ani v tomto prípade to nepreháňajte. Priveľa bielej môže pôsobiť osamelo, prázdno, sterilne.

 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa OPI (@opi)

Zhrnutie

Stále neviete, akú farbu si vybrať? Skúste sa vždy nad svojím postom zamyslieť a možno ho aj pred publikovaním niekomu z vašich blízkych ukázať – potom ho požiadajte, aby sa pokúsil opísať, ako na neho daný príspevok pôsobí.

Pomôcť vám tiež môžu údaje z tohto prieskumu, ktoré ukazujú, aké farby si ľudia najviac spájajú s danými pocitmi.

  • Bezpečie: ľudia si ho väčšinou spájajú s modrou farbou (28%), ale aj s čiernou (16%) a zelenou (12%)
  • Lacnota: najviac hlasov získala oranžová (26%), žltá (22%) a hnedá (13%)
  • Strach: prvé miesto patrí červenej (41%), hneď za ňou nasleduje čierna (38%)
  • Dôvera: modrá (34%), taktiež aj biela (21%) a zelená (11%)
  • Zábava: najviac hlasov získala oranžová (28%), v tesnom závese bola žltá (26%) a potom fialová (17%)

Tieto výsledky sú však len odrazové mostíky, neberte ich doslovne. Pocity a atmosféra obrázku záleží tiež od toho, ako farby nakombinujete a pri akej téme ich použijete.

 

Nezabudnite:

  • Zvážte, ako sa farby zobrazujú na rôznych zariadeniach a v rôznych svetelných podmienkach. Uistite sa, že farby vyzerajú dobre digitálne aj v reálnom.
  • Použite farby, ktoré sú v súlade s aromaterapeutickými zážitkami alebo senzorickým dizajnom, aby sa zvýšil relaxačný účinok salónu.
  • Použite nástroje na analýzu farieb konkurencie a vytvorte jedinečnú paletu, ktorá vyplní medzery na trhu a odlíši vás od konkurencie.
  • Vytvorte unikátne farebné vzory spojené s vašimi službami alebo filozofiou, ktoré použijete v marketingových materiáloch a interiéri.

 

marketingovy-kurz-salón

Chcete sa naučiť ďalšie cenné tipy, vďaka ktorým zviditeľníte svoje beauty podnikanie, získate viac zákazníkov a položíte na lopatky svojich konkurentov? Vytvorila som pre vás hravý online marketingový kurz, ktorý je zložený z kratších videí, ktoré si môžete pozrieť kedykoľvek a kdekoľvek.😉

Žiaden komentár. Buďte prvý kto ho pridá.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *