Sociálne siete

Titulná fotka článku: Čo treba vedieť o influenceroch

Čo treba vedieť o influenceroch?

Spolupráca s influencermi je jeden z najlepších spôsobov, ako zviditeľniť svoje povedomie a zvýšiť si zisky. Avšak spolupráca s nevhodným influencerom vám môže priniesť viac škody ako úžitku.

V tomto článku vám prezradím čo treba vedieť pred spoluprácou s influencerom.

Aké typy influencerov poznáte?

Influencerov prirodzene delíme do rozličných kategórií, predovšetkým podľa počtu sledovateľov (followerov). V presných číslach sa zdroje líšia, avšak my si uvedieme tieto:

Grafika - úrovne influencerov podľa počtu sledovateľov

Pre vás, profesionálov krásy na slovenskom a českom trhu, majú najväčší potenciál práve nano (od 1000 do 10 000 sledovateľov) a mikroinfluenceri (od 10 000 do 50 000 sledovateľov). Ich vystupovanie a profily na sociálnych sieťach sú prirodzenejšie, viac sa podobajú skutočnému každodennému životu. Obzvlášť nanoinfluenceri pôsobia dôveryhodne, skoro ako blízki známi. Takíto influenceri majú vybudované síce menšie, ale o to nadšenejšie publikum, ktoré vytvára autentický engagement (mieru zapojenia sa – napr. cez komentáre). Vďaka tomu sa môžu značky dostať k ľuďom, ktorí sú skutočne pripravení vykonať želanú akciu, napr. objednať sa či nakúpiť.

Prečo si vybrať nano a mikroinfluencerov?

Majú bližší vzťah so svojou komunitou

Títo influenceri majú spravidla vybudovaný bližší vzťah so svojím publikom, dokážu s nimi jednoducho komunikovať aj cez súkromné správy, čo pôsobí osobnejšie a podporuje to ich aktivitu.

Je pravdepodobnejšie, že si nájdu čas, aby odpovedali na každý komentár zmysluplnou odpoveďou alebo danému človeku položia otázku, vďaka čomu mu môžu lepšie porozumieť.

Svojimi sledovateľmi sú niekedy dokonca pokladaní za skutočných kamarátov. Podľa nedávnej štúdie sa pri rozhodovaní, ktoré si vyžaduje určitý čas, energiu či peniaze, obraciame s dôverou na svojich kamarátov. Vidíte tie súvislosti?

Takíto influenceri, respektíve tvorcovia obsahu, si zvyknú dôkladnejšie vyberať s kým budú spolupracovať, a aké produkty budú propagovať, pretože nechcú stratiť dôveru svojich sledovateľov. To znamená, že pokiaľ daný influencer nejaký produkt skutočne odporučí, vďaka dôvere, ktorú má so svojim publikom vybudovanú je vyššia šanca, že jeho sledovatelia si daný produkt naozaj kúpia.

Vyšší engagement (aktivita užívateľov)

Nano a mikroinfluenceri často komunikujú so svojím publikom skrz komentáre pod príspevkami, poznajú svojich najaktívnejších sledovateľov a nadšene s nimi vedú dialóg. Vďaka tomu majú vyšší engagement rate, čo znamená, že ich publikum je pri jednotlivých postoch veľmi aktívne. Taktiež vďaka tomu dokážu zaujať viac ľudí, keďže cena za interakciu a engagement bude nižšia.

Grafika - priemerný engagement rate

Finančná efektivita

Mikro a nanoinfluenceri si svoje profily spravujú sami, nie cez žiadne agentúry či asistentov, takže sa s nimi cena spolupráce dohaduje jednoduchšie, obzvlášť, ak im viete ponúknuť nejakú pridanú hodnotu (vytúžený produkt, zaujímavé vyhliadky do budúcnosti atď.).

Taktiež zvyknú byť otvorenejší k nepeňažným spoluprácam, t.z. často im postačí poslať dané produkty zadarmo alebo nechať ich vyskúšať vybranú procedúru. Táto možnosť je skvelá v prípade, že máte obmedzený rozpočet alebo chcete získať názor či recenziu k nejakému produktu/službe od väčšieho množstva ľudí.

Mikro a nanoinfluenceri obvykle tiež nemajú problém, keď ich obsah využijete i na svojich profiloch či webovej stránke bez finančnej odmeny – mnohokrát im postačí, keď ich len spomeniete v príspevku alebo pridáte link na ich siete. Nezabudnite si však tieto veci dohodnúť vopred.

Lepšia lokácia

Mikroinfluenceri môžu byť zameraní na konkrétnu geografickú lokalitu, čo je výhodné, ak chcete osloviť zákazníkov v určitých oblastiach.

Menej komerčného obsahu

Majú menej komerčných spoluprác a reklám, čo znamená, že ich odporúčania sú menej ovplyvnené komerčnými záujmami a viac založené na osobných skúsenostiach.

Teraz, keď sme si prešli delenie a základné výhody spolupráce, poďme sa pozrieť na 6 vecí, ktoré treba vedieť o influenceroch pred spoluprácou s nimi:

Obrázok: Ako si vybrať influencera

Hodia sa k vašim produktom a službám?

Pred spoluprácou s influencerom je najdôležitejšie zistiť, nakoľko sa daná osoba stotožňuje a hodí k vášmu podnikaniu, značke, salónu

Ak máte problém nájsť medzi ním a vami isté prepojenie, potom je tu veľká šanca, že ho neuvidia ani vaši sledovatelia a zákazníci. Ľudia si uvedomujú, že sociálne siete sú plné reklamy, obzvlášť, keď takéto spolupráce vyzerajú príliš umelo.

Pri premýšľaní či sa k vám daný influencer hodí by ste mali zvážiť tieto 4 kľúčové faktory:

Niche / oblasť záujmu

Najlepšia spolupráca je vtedy, ak influencer dokáže produkt alebo službu prirodzene zakomponovať do svojho bežného života, a teda i obsahu na sociálnych sieťach. Malo by to vyzerať tak prirodzene, že sledovatelia sotva zistia, že sa jedná o platenú reklamu. Práca s influencermi, ktorí sú už dávno prepojení s vašimi službami alebo produktmi vytvorí spoluprácu, ktorá pôsobí autenticky a prirodzene, – a to je recept na úspech.

Vizuálna stránka profilu

Ďalšia vec, ktorú treba zvážiť je, nakoľko sa celkový vzhľad a komunikácia influencera stotožňuje s hodnotami vašej značky.

Ak na sociálnych sieťach komunikujete v istom štýle, mali by ste vyhľadávať influencerov, ktorí komunikujú podobne. Ak sú vaše príspevky vo výrazných veselých farbách, spolupracovať s influencerkou, ktorá využíva tlmené, zemité farby by nebola práve vhodná. 

Prečo? Vaša reklama by v jej profile pôsobila ako päsť na oko, alebo by v nej neboli využité vaše firemné farby, a teda by vás jej sledovatelia ani poriadne nezaregistrovali. 

Hľadajte influencerov, ktorí už teraz pridávajú príspevky, do ktorých by vaša značka ľahko zapadla

Ak spolu so zviditeľnením svojho salóna chcete pridať do príspevkov istú hĺbku, zamerajte sa na influencerov, ktorí píšu dlhšie, informačné alebo hĺbavejšie popisy. Podobne, ak chcete, aby vás influencer propagoval cez videá, hľadajte takých, ktorí s tým nemajú problém, respektíve už teraz podobný obsah vyrábajú. Pritom však nezabúdajte na kvalitu.

Publikum

Je dôležité zistiť, či publikum daného influencera je vhodné pre vaše podnikanie. Veľkosť či engagement sú dôležité, ale nezabúdajte, že najprv musíte zistiť, či by takíto ľudia vôbec mali o vaše služby záujem.

Ak ste salón, ktorý sa zameriava na kozmetické procedúry a chodia k vám prevažne ženy vo veku 25-40, potom by ste mali nadviazať kontakt s influencermi, ktorí majú podobné publikum. 

Sledujte, kto komentuje a lajkuje príspevky influencera, ktorého ste si vyhliadli – mohli by byť títo ľudia vaši potenciálni zákazníci?

Ak si nie ste istí, ako zistiť, kto je váš ideálny zákazník, odporúčam prečítať si tento článok.

Hodnoty

Sociálne siete vytvárajú priestor na šírenie presvedčení, hodnôt a názorov. Avšak nie všetci musia zdieľať vaše hodnoty. Práve z toho dôvodu by ste pred podpisom spolupráce mali zistiť, aké hodnoty vyznáva osoba, s ktorou sa chystáte spolupracovať.

Poriadne si preštudujte predchádzajúce posty daného influencera, spravte si prieskum na Google, prípadne sa opýtajte iných. Ak sa vám nepáčia názory daného človeka, mali by ste dobre porozmýšľať či chcete, aby takýto človek reprezentoval váš salón.

obrázok: Aké výsledky influenceri dosahujú?

Aké výsledky dosahujú?

Je dôležité, aby ste si od influencera vyžiadali údaje o ich aktivite, úspešnosti príspevkov a celkovom prehľade. V dnešnej dobe si ktokoľvek môže kúpiť falošných sledovateľov a tváriť sa ako influencer. Z toho dôvodu by ste si mali spraviť prieskum a získať čo možno najviac relevantných údajov.

Ak je to možné, opýtajte sa danej osoby, či vám môže poskytnúť analýzu, ktorá by ideálne mala zahŕňať:

  • základné štatistiky (počet followerov, impresie, návštevy profilu, kliknutia na web),
  • demografické údaje o publiku (krajiny, vek, pohlavie a čas, kedy sú sledovatelia najaktívnejší),
  • priemernú úspešnosť príspevkov (dosah, lajky, komentáre, engagement),
  • najúspešnejšie príspevky,
  • zhrnutie Instagram stories,
  • najúspešnejšie Instagram stories.

Tieto údaje vám poskytnú štatistický prehľad efektivity daného profilu a pomôžu vám rozhodnúť sa či sa s ním oplatí spolupracovať.

Niektorí influenceri, obzvlášť mikroinfluenceri alebo začínajúci, takéto údaje nevedia poskytnúť. To nevadí, v takom prípade si od nich vypýtajte akékoľvek údaje, ktoré vám môžu poskytnúť a zvyšok si sami dohľadajte.

Obrázok: Je ich publikum aktívne?

Je ich publikum aktívne?

Aktívna komunita nie je len o počte lajkov. Je to o prirodzenom spojení, konverzácii a autenticite

Najúspešnejšie spolupráce s influencermi sú založené na dôvere, – preto sa snažte nájsť influencerov, ktorí si okolo seba budujú komunitu, ktorá im skutočne verí. Najjednoduchší spôsob, ako si to overiť, je prejsť si komentáre pod ich príspevkami. Či už sa jedná o Instagram reels, IGTV videá alebo klasické obrázkové príspevky, vďaka komentárom sa môžete dozvedieť kopu vecí.

Iný spôsob ako zistiť, aký má influencer vzťah so svojím publikom je cez Instagram stories. Každý influencer môže mať inú stratégiu, ale všeobecne platí, že čím viac otázok, odpovedí, správ či inej aktivity od sledovateľov na stories, tým lepšie.

Obrázok: Influenceri - môžete si ich dovoliť?

Môžete si ich dovoliť?

Rozpočet značne obmedzuje výber influencera. Vo všeobecnosti platí, že nano a mikroinfluenceri si pýtajú menej než makroinfluenceri. Taktiež vo väčšine prípadov platí, že nano a mikroinfluenceri, pokiaľ si vedia budovať a udržiavať blízku komunitu, dosahujú percentuálne lepšie výsledky než makroinfluenceri. (Zdroj)

Ako zistiť, koľko ma bude takáto spolupráca stáť?

Existuje viac možností, pričom tou najpriamejšou je rovno sa opýtať daného influencera. Niektorí majú nastavený pomerne striktný cenník, zatiaľ čo iní ho prispôsobujú individuálnym požiadavkám zadávateľa reklamy.

Neexistujú nejaké presné hranice, koľko si môže influencer pýtať alebo koľko by ste mu mali byť ochotní zaplatiť. Záleží to od typu spolupráce, jej dĺžky a hĺbky. Z toho vyplýva, že by ste si mali spraviť analýzu ziskov, ktoré by vám daná spolupráca mohla priniesť a porovnať ju s nákladmi, ktoré z nej vyplývajú.

Obrázok: Ako influenceri spolupracujú s inými značkami?

Ako spolupracujú s inými značkami?

Predchádzajúce spolupráce môžu byť pre vás taktiež zdrojom cenných informácií. Pozrite si, s kým doteraz daný influencer spolupracoval – o aký produkt či službu išlo, ako ju propagoval a či zapadala do jeho bežného neplateného obsahu. Toto vám poskytne prehľad o jeho kreativite, schopnostiach, ako i o jeho ochote vytvárať zaujímavý obsah. 

Všímajte si, ako influencer reagoval na komentáre pri platených príspevkoch. Pravdaže, niektoré značky si zvyknú diktovať, ako by mal konkrétny príspevok od influencera vyzerať, preto by nebolo na škodu opýtať sa influencera už dopredu, ako si predstavuje propagáciu vašich služieb. Taktiež ak spolupracoval s vašou konkurenciou, mali by ste to s ním predebatovať, aby sa zabránilo prípadným konfliktom záujmu.

Keď si pozeráte predchádzajúce spolupráce, všímajte si:

  • kde je umiestnené označenie reklamy,
  • či komunikujú jasne a jednoducho,
  • zdieľajú úprimné dojmy.

Obrázok: Ako influenceri označujú svoje partnerstvá?

Ako označujú svoje partnerstvá?

Posledná vec, ktorú by ste si mali overiť je, ako influencer označuje platené partnerstvo. Toto je dôležité – influencer by mal v príspevku označiť, že sa jedná o platené partnerstvo s určitou značkou. (Zdroj) Je to dané zákonom a nedodržanie môže byť sankcionované pokutou. 

  1. Hashtagy: Najbežnejší spôsob označenia plateného partnerstva je pridaním špecifických hashtagov do príspevku. Medzi najpopulárnejšie patria:
    • #reklama
    • #sponzorovane
    • #paidpartnership
  2. Označenie v popise: Influenceri môžu tiež uviesť označenie priamo v popise príspevku. Napríklad môžu napísať „Sponzorované príspevkom značky XYZ“ alebo „Platená spolupráca s XYZ“.
  3. Označenie v riadku nad fotkou: V niektorých prípadoch môže byť označenie umiestnené priamo v riadku nad fotkou alebo videom. Tento riadok môže obsahovať informácie o polohe, použitej skladbe alebo iné detaily. Pridanie označenia ako „Platená spolupráca“ v tomto priestore zaručuje, že je príspevok jasne označený.
  4. Tagovanie značky: Na niektorých platformách, ako je Instagram, môže influencer označiť značku v príspevku pomocou funkcie „Tagovať značku“. Týmto spôsobom je príspevok spojený so značkou a je jasné, že ide o platenú spoluprácu.
  5. Videnie v príbehoch: Ak influencer zdieľa príspevok v príbehoch (stories) na platformách ako Instagram alebo Facebook, môže označiť obsah ako „Platené partnerstvo“ pomocou funkcie na označovanie, ktorú tieto platformy poskytujú.

Zhrnutie

Nájdenie vhodného influencera môže chvíľu potrvať, avšak vďaka trpezlivému prieskumu a uvažovaniu si môžete vybudovať silnú stratégiu, ktorá vám prinesie viac zákazníkov a posunie vás o krok pred konkurenciu.

Zaujímajú vás ďalšie možnosti ako zviditeľniť svoj salón či pozdvihnúť svoju komunikáciu na sociálnych sieťach na nový level? Vytvorila som pre vás hravý online marketingový kurz, ktorý je zložený z kratších videí, ktoré si môžete pozrieť kedykoľvek a kdekoľvek. Nájdete v ňom všetko, čo potrebujete vedieť.😉

marketingovy-kurz-salón

6 vecí, ktoré treba vedieť o influenceroch (pred spoluprácou s nimi):

  1. Hodia sa k vašim produktom/službám?
  2. Aké výsledky dosahujú?
  3. Je ich publikum aktívne?
  4. Môžete si ich dovoliť?
  5. Ako spolupracujú s inými značkami?
  6. Ako označujú svoje partnerstvá?
Žiaden komentár. Buďte prvý kto ho pridá.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *