Sociálne siete

Titulná fotka článku: Čo treba vedieť o influenceroch

Čo treba vedieť o influenceroch?

Spolupráca s influencermi je jeden z najlepších spôsobov, ako zviditeľniť svoje povedomie a zvýšiť si zisky. Avšak spolupráca s nevhodným influencerom vám môže priniesť viac škody ako úžitku.

V tomto článku vám prezradím čo treba vedieť pred spoluprácou s influencerom.

Obrázok: Ako si vybrať influencera

Hodia sa k vašim produktom a službám?

Pred spoluprácou s influencerom je najdôležitejšie zistiť, nakoľko sa daná osoba stotožňuje a hodí k vášmu podnikaniu, značke, salónu

Ak máte problém nájsť medzi ním a vami isté prepojenie, potom je tu veľká šanca, že ho neuvidia ani vaši sledovatelia a zákazníci. Ľudia si uvedomujú, že sociálne siete sú plné reklamy, obzvlášť, keď takéto spolupráce vyzerajú príliš umelo.

Pri premýšľaní či sa k vám daný influencer hodí by ste mali zvážiť tieto 4 kľúčové faktory:

Niche / oblasť záujmu

Najlepšia spolupráca je vtedy, ak influencer dokáže produkt alebo službu prirodzene zakomponovať do svojho bežného života, a teda i obsahu na sociálnych sieťach. Malo by to vyzerať tak prirodzene, že sledovatelia sotva zistia, že sa jedná o platenú reklamu. Práca s influencermi, ktorí sú už dávno prepojení s vašimi službami alebo produktmi vytvorí spoluprácu, ktorá pôsobí autenticky a prirodzene, – a to je recept na úspech.

Vizuálna stránka profilu

Ďalšia vec, ktorú treba zvážiť je, nakoľko sa celkový vzhľad a komunikácia influencera stotožňuje s hodnotami vašej značky.

Ak na sociálnych sieťach komunikujete v istom štýle, mali by ste vyhľadávať influencerov, ktorí komunikujú podobne. Ak sú vaše príspevky vo výrazných veselých farbách, spolupracovať s influencerkou, ktorá využíva tlmené, zemité farby by nebola práve vhodná. 

Prečo? Vaša reklama by v jej profile pôsobila ako päsť na oko, alebo by v nej neboli využité vaše firemné farby, a teda by vás jej sledovatelia ani poriadne nezaregistrovali. 

Hľadajte influencerov, ktorí už teraz pridávajú príspevky, do ktorých by vaša značka ľahko zapadla

Ak spolu so zviditeľnením svojho salóna chcete pridať do príspevkov istú hĺbku, zamerajte sa na influencerov, ktorí píšu dlhšie, informačné alebo hĺbavejšie popisy. Podobne, ak chcete, aby vás influencer propagoval cez videá, hľadajte takých, ktorí s tým nemajú problém, respektíve už teraz podobný obsah vyrábajú. Pritom však nezabúdajte na kvalitu.

Publikum

Je dôležité zistiť, či publikum daného influencera je vhodné pre vaše podnikanie. Veľkosť či engagement (aktivita užívateľov) sú dôležité, ale nezabúdajte, že najprv musíte zistiť, či by takíto ľudia vôbec mali o vaše služby záujem.

Ak ste salón, ktorý sa zameriava na kozmetické procedúry a chodia k vám prevažne ženy vo veku 25-40, potom by ste mali nadviazať kontakt s influencermi, ktorí majú podobné publikum. 

Sledujte, kto komentuje a lajkuje príspevky influencera, ktorého ste si vyhliadli – mohli by byť títo ľudia vaši potenciálni zákazníci?

Ak si nie ste istí, ako zistiť, kto je váš ideálny zákazník, odporúčam prečítať si tento článok.

Hodnoty

Sociálne siete vytvárajú priestor na šírenie presvedčení, hodnôt a názorov. Avšak nie všetci musia zdieľať vaše hodnoty. Práve z toho dôvodu by ste pred podpisom spolupráce mali zistiť, aké hodnoty vyznáva osoba, s ktorou sa chystáte spolupracovať.

Poriadne si preštudujte predchádzajúce posty daného influencera, spravte si prieskum na Google, prípadne sa opýtajte iných. Ak sa vám nepáčia názory daného človeka, mali by ste dobre porozmýšľať či chcete, aby takýto človek reprezentoval váš salón.

obrázok: Aké výsledky influenceri dosahujú?

Aké výsledky dosahujú?

Je dôležité, aby ste si od influencera vyžiadali údaje o ich aktivite, úspešnosti príspevkov a celkovom prehľade. V dnešnej dobe si ktokoľvek môže kúpiť falošných sledovateľov a tváriť sa ako influencer. Z toho dôvodu by ste si mali spraviť prieskum a získať čo možno najviac relevantných údajov.

Ak je to možné, opýtajte sa danej osoby, či vám môže poskytnúť analýzu, ktorá by ideálne mala zahŕňať:

  • základné štatistiky (počet followerov, impresie, návštevy profilu, kliknutia na web),
  • demografické údaje o publiku (krajiny, vek, pohlavie a čas, kedy sú sledovatelia najaktívnejší),
  • priemernú úspešnosť príspevkov (dosah, lajky, komentáre, engagement),
  • najúspešnejšie príspevky,
  • zhrnutie Instagram stories,
  • najúspešnejšie Instagram stories.

Tieto údaje vám poskytnú štatistický prehľad efektivity daného profilu a pomôžu vám rozhodnúť sa či sa s ním oplatí spolupracovať.

Niektorí influenceri, obzvlášť mikroinfluenceri alebo začínajúci, takéto údaje nevedia poskytnúť. To nevadí, v takom prípade si od nich vypýtajte akékoľvek údaje, ktoré vám môžu poskytnúť a zvyšok si sami dohľadajte.

Obrázok: Je ich publikum aktívne?

Je ich publikum aktívne?

Aktívna komunita nie je len o počte lajkov. Je to o prirodzenom spojení, konverzácii a autenticite

Najúspešnejšie spolupráce s influencermi sú založené na dôvere, – preto sa snažte nájsť influencerov, ktorí si okolo seba budujú komunitu, ktorá im skutočne verí. Najjednoduchší spôsob, ako si to overiť, je prejsť si komentáre pod ich príspevkami. Či už sa jedná o Instagram reels, IGTV videá alebo klasické obrázkové príspevky, vďaka komentárom sa môžete dozvedieť kopu vecí.

Iný spôsob ako zistiť, aký má influencer vzťah so svojím publikom je cez Instagram stories. Každý influencer môže mať inú stratégiu, ale všeobecne platí, že čím viac otázok, odpovedí, správ či inej aktivity od sledovateľov na stories, tým lepšie.

Obrázok: Influenceri - môžete si ich dovoliť?

Môžete si ich dovoliť?

Rozpočet značne obmedzuje výber influencera. Vo všeobecnosti platí, že mikroinfluenceri (do 10 000 sledovateľov) si pýtajú menej než makroinfluenceri (nad 10 000 sledovateľov). Taktiež vo väčšine prípadov platí, že mikroinfluenceri, pokiaľ si vedia budovať a udržiavať blízku komunitu, dosahujú percentuálne lepšie výsledky než makroinfluenceri. (Zdroj)

Ako zistiť, koľko ma bude takáto spolupráca stáť?

Existuje viac možností, pričom tou najpriamejšou je rovno sa opýtať daného influencera. Niektorí majú nastavený pomerne striktný cenník, zatiaľ čo iní ho prispôsobujú individuálnym požiadavkám zadávateľa reklamy.

Neexistujú nejaké presné hranice, koľko si môže influencer pýtať alebo koľko by ste mu mali byť ochotní zaplatiť. Záleží to od typu spolupráce, jej dĺžky a hĺbky. Z toho vyplýva, že by ste si mali spraviť analýzu ziskov, ktoré by vám daná spolupráca mohla priniesť a porovnať ju s nákladmi, ktoré z nej vyplývajú.

Obrázok: Ako influenceri spolupracujú s inými značkami?

Ako spolupracujú s inými značkami?

Predchádzajúce spolupráce môžu byť pre vás taktiež zdrojom cenných informácií. Pozrite si, s kým doteraz daný influencer spolupracoval – o aký produkt či službu išlo, ako ju propagoval a či zapadala do jeho bežného neplateného obsahu. Toto vám poskytne prehľad o jeho kreativite, schopnostiach, ako i o jeho ochote vytvárať zaujímavý obsah. 

Všímajte si, ako influencer reagoval na komentáre pri platených príspevkoch. Pravdaže, niektoré značky si zvyknú diktovať, ako by mal konkrétny príspevok od influencera vyzerať, preto by nebolo na škodu opýtať sa influencera už dopredu, ako si predstavuje propagáciu vašich služieb. Taktiež ak spolupracoval s vašou konkurenciou, mali by ste to s ním predebatovať, aby sa zabránilo prípadným konfliktom záujmu.

Keď si pozeráte predchádzajúce spolupráce, všímajte si:

  • kde je umiestnené označenie reklamy,
  • či komunikujú jasne a jednoducho,
  • zdieľajú úprimné dojmy.

Obrázok: Ako influenceri označujú svoje partnerstvá?

Ako označujú svoje partnerstvá?

Posledná vec, ktorú by ste si mali overiť je, ako influencer označuje platené partnerstvo. Toto je dôležité – influencer by mal v príspevku označiť, že sa jedná o platené partnerstvo s určitou značkou. (Zdroj) Je to dané zákonom a nedodržanie môže byť sankcionované pokutou. 

Na označenie reklamy postačí pridať do príspevku hashtag #ad, #reklama či napr. #sponzorovane. Niekedy sa tiež môžete stretnúť s označením reklamy priamo v riadku nad fotkou, kde za iných okolností býva označená poloha alebo detaily o použitej skladbe.

Zhrnutie

Nájdenie vhodného influencera môže chvíľu potrvať, avšak vďaka trpezlivému prieskumu a uvažovaniu si môžete vybudovať silnú stratégiu, ktorá vám prinesie viac zákazníkov a posunie vás o krok pred konkurenciu.

6 vecí, ktoré treba vedieť o influenceroch (pred spoluprácou s nimi):

  1. Hodia sa k vašim produktom/službám?
  2. Aké výsledky dosahujú?
  3. Je ich publikum aktívne?
  4. Môžete si ich dovoliť?
  5. Ako spolupracujú s inými značkami?
  6. Ako označujú svoje partnerstvá?
Žiaden komentár. Buďte prvý kto ho pridá.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Cart
  • No products in the cart.